
МЕДВЕЖА ВІДЗНАЧИЛА СВІЙ 500-ЛІТНІЙ ЮВІЛЕЙ
20 грудня святкові заходи продовжились у залі Народного дому села відкриттям виставки творів народного художника України Михайла Біласа, яку репрезентували директор художнього музею М. Біласа у Трускавці п. Олена Білас – Березова та племінниця народного художника п. Юлія Пілат. Доречно зазначити, що Михайло Білас у дитячі роки проживав у Медвежі на лісничівці свого батька Якима Біласа, де у 2014 році встановлено пам’ятний знак до 90-річчя від дня народження художника. Саме з медвежанської землі, як стверджував сам Білас, він почерпнув енергію для своєї творчості. Пані Олена від імені музею подарувала Медвежанському НВК, який носить ім’я М. Біласа, банери з його короткою біографічною довідкою та фотокопіями окремих творчих робіт.
Опісля відбулася краєзнавчо- пізнавальна конференція з історії села Медвежа та околиць, на яку прибули вчителі історії навчальних закладів сіл, що межують з Медвежою. Модератором і доповідачем на конференції виступив Володимир Ханас, заступник голови Дрогобицької райдержадміністрації, історик за фахом. Пан Володимир опрацював багато давніх документальних джерел, у яких згадується Медвежа. Зокрема, цікаво було почути, що уже у 1392 році на цьому терені фіксуються окремі компактні садиби, т.зв. дворища. Село декілька разів було повністю зруйноване внаслідок набігів татар, і кожного разу після цього відроджувалось, відбудовувало свою церкву, яких у селі було чотири: Усікновення Голови Івана Предтечі (1565р.), Вознесіння Господнього (1650р.), святого Миколая (1800р.), новозбудована церква святого Миколая (1872р.), яка збереглася до наших днів. Версію заселення Медвежі з двох боків,- зі сторони Нагуєвич і зі сторони Лужка відстоював вчитель історії місцевої школи, співдоповідач на конференції Степан Чапля. Дискусія велася також довкола виникнення сільських присілків Солтиського Лану і Громадського Лану. Вчитель історії Ступницької школи Віталій Галів з поміж іншого озвучив версію можливого походження назви села від словосполучення медова вежа,- складених одна на одну колод- дуплянок, у яких розводили бджіл. Хоча найбільш вживаною є версія походження цієї назви від лісової тварини ведмідь (медвідь).Тут слід погодитись з твердженням Володимира Ханаса, що для отримання достовірнішої інформації щодо часу виникнення села та його назви необхідно вибудувати логічний ланцюг з багатьох задокументованих історичних фактів, ретельно проаналізувати місцеві топоніми, а це потребує скрупульозного дослідження, включно з археологічними розкопками.Тому на даний час найбільш вірогідною видається версія заснування села згідно королівського привілею 1519 року на волоському (звичаєвому) праві шляхом осадництвана річці Брониця (нині Медвежанка) під назвою Воля Лужецька. Таку назву давали поселенням із самоврядним статусом, жителі яких освоювали нові території і були звільнені від кріпосних повинностей. Означення Лужецька вказує на існуюче на той час поселення Лужок Долішній, неподалік якого було засноване село. У подальшому село згадується під назвою Медвежа Воля, Медвежа.
Дискусія з історії виникнення села та походження його назви плавно переросла у презентацію ювілейного видання книги п.Марії Гриник «Пресвятая Богородице, спаси нас», яка напередодні святкування вийшла друком у видавництві «Посвіт» у Дрогобичі. Це вже третя за ліком книжка відомої авторки, вчительки – просвітянки про Медвежу. Пані Марія коротко ознайомила присутніх із змістом книжки, яка складається із трьох основних частин : відомих в Україні і світі Богородичних ікон, матеріалів з церковного життя села останнього періоду (включно з періодом перебування УГКЦ у підпіллі), його звичаїв, обрядів та розповідей про учасників Революції гідності, учасників війни на Сході України із села Медвежа. Авторка висловила сподівання, що ця книжка стане у нагоді всім,хто цікавиться історією рідного краю, прагне духовного оновлення.